alex

nyttigt godis - recept

Publicerad 2013-11-24 11:53:00 i Allmänt, Pix by alex, mat,

 
du behöver:
1dl mandlar
3tsk flytande honung 
ca 15-25 dadlar (beroende på storlek)
50gr mörk blockchoklad
 
valfritt:
cacao
cayenne
eller andra kryddor
 
 
börja med att rosta mandlarna i en torr stekpanna i några minuter, mixa dem sedan i en matbereradare.
Tillsätt honung och mixa igen så du får en jämn deg/massa.
 
Nu kan du även blanda i valfria kryddor, själv gjorde jag tre versioner, en utan andra kryddor (enligt receptet jag hittat), en med ca 1,5msk cacao och en där jag även tillsatt cayenne. Personligen tyckte jag dem med cayenne blev godast :) men det är bara att köra på som ni föredrar eller prova lite olika varianter som jag gjorde.
 
Skär dadlarna på hälften på längden, ta bort kärnan och tillsätt lite av mandelmassan, stäng dadeln igen. Fortsätt så tills mandelmassan är slut.
 
smält blockchokladen över ett vattenbad, rulla sedan i en dadel i taget och lägg dem på ett fat med bakplåtspapper.
 
Sätt in dem i kylen och vänta en timme.
 
Njut!
 
 
 
Vanligtvis käkar jag inte honung men detta fick bli ett undantag, trots allt så blir det rätt lite honung i varje chokladbit.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jasmine

Publicerad 2013-11-24 11:55:13

Tack för tipset :)! Ser ju gott ut :)

Postat av: Elin

Publicerad 2013-11-24 12:07:47

Ser jätte gott ut!

Postat av: Jonas

Publicerad 2013-11-24 21:51:22

Det där låter helt klart som något för mig :3 Jag försöker att gå ner i vikt seru ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alex

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela