alex

Nyttig nutella DIY

Publicerad 2014-01-14 11:40:40 i Allmänt, mat,

 
Har gjort egen nutella nu några ggr så jag tänkte lägga upp receptet nu :)
Ville prova på lite olika varianter innan jag skrev här så jag kunde lägga ut vad jag personligen tycker bäst om.
 
Receptet jag gick efter finns på mittgronakok.se
och till det behöver man:
1 liten burk
3 dl hasselnötter
1,5 msk kakao
1,5 msk honung, smält över ett vattenbad om fast honung används
Liten nypa salt
2 msk raps- eller linfröolja
 
Provade att byta ut rapsoljan mot kokosolja och honung mot stevia. Personligen tycker jag att detblev sjukt godare med kokosolja! Vad gäller stevian la jag i ca 1tsk ströstevia men även 2/3msk honung.
Enda "problemet" är att med kokosoljan så stelnar nutellan rätt så hårt, iaf hemma hos mig där det är rätt så kallt så det blev väldigt svårt att bre och till slut käkade jag nog det mesta med sked hehe.
Medans med rapsolja tyckte jag den snodde lite för mycket smak men den förblev mjuk och bredbar.
Ska man använda honung så föreslår jag att man använder den flytande varianten då även honungen gör nutellan litestel och då använde jag faktiskt den flytande varianten så jag kan tänka mig hur det blir med den som e stel :P
 
Hursomhellst, skriver upp det superenkla och snabba receptet nu :) (källa: http://www.mittgronakok.se/2012/12/nyttigare-nutella.html)
 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
 
2. Lägg nötterna på en plåt klädd med bakplåtspapper och rosta dem i ugnen i ca 14 minuter. Rör om efter halva tiden. Kontrollera så att nötterna inte bränns mot slutet.
 
3. Lägg nötterna i en ren kökshandduk och gnugga/knåda bort skalen. Det gör inget om inte riktigt alla skal lossnar. (har märkt att om man låter dem svalna lite först så lossnar skalen bättre)
 
4. Lägg nötterna i en matberedare och mixa. Stanna maskinen ibland och skrapa sidorna. Mixa tills hasselnötssmöret är oljigt och rinnigt. För mig tog det ca 8 minuter. (för mig tog det knappt 4min men det beror kanske på hur bra matberedare man har, hur mycket som fastnarpå kanter osv)
 
5. Tillsätt övriga ingredienser och mixa igen tills allt är blandat och slätt. Tillsätt eventuellt mer honung om du vill ha en lite sötare variant.
 
 
NjUT!

.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alex

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela