alex

3M post op - besöket

Publicerad 2014-01-18 10:40:00 i Allmänt, Skolios,

Godmorgon. Igår blev det visst inget bloggande alls, åkte tidigt och kom hem sent.
Som ni kanske läst så var jag på 3 månader post op återbesök igår.
Allt gick jättebra kort sagt :) men jag ville berätta lite vad vi pratade om.
Vanligtvis på såna här besök så är min läkare (och hans kollegor oxå iofs) alltid jättestressade för av ngn anledning så hardem inte punktliga besökstider som man vanligtvis harpå sjukhus utan man får en dag som "besökstid" o det är alltid en onsdag eller fredag. På onsdagar kan man komma dit mellan 14 och 16 oså får man en nunmmerlapp sen får man vänta fleeera timmar på sin tur och hitills hade vi alltid fått tid på en onsdag medans igår var det ju fredag :P o då ska man komma mellan 7.30 och 11, vi var där kvart i 11 för det blev lite sent hehe men å andra sidan så var det perfekt för vi blev dem sista så vi fick vänta mycket mindre än vi någonsin fått göra, bara 2 o en halv timme. 
Det andra positiva med att vi var dem sista var att min läkare inte var lika stressad, jag frågade honom om jag kunde få skicka ett email med mina frågor så kunde han svara på dem i lugn o ro när han hade tid men han sa att om jag kundevänta en kvart ungefär så skulle han sätta sig ner o svarapå allt jag undrade :P Så efter själva kontrollen så stannade vi i rummet o väntade på att han skulle göra ngt i ett annat rum sen kom han in med sin laptop o så började han förklara ALLT :P 
Hehe han kallade mig även ett utmärkt fall (excellent fast på ita ;P). 
 
Så jag fick reda på att jag har nu bara ca 5 grader kvar!!! d e sjukt bra ju! tror det minsta jag läst eller hört ngn fått är 12grader men 5grader är eg inte ens skolios :P för attman ska kalla en krök i ryggrader för skolios så måste den vara på minst 10 grader..annars skulle typ alla ha skolios då det är vanligt att man har små små krökar.
 
Sedan visade han mig massa bilder o utdragfrån videos på några av hans operationer, han var riktigt osäker på om han verkligen skulle visa mig det först för han trodde jag var känslig för sånt.
En sak som jag undrade var ju vart de hade lagt benflisorna på mig för jag visste bara att han inte hade lagt dem där diskarna sitter så han visade tom bild på det:P
Han berättade att han varit på några av världens bästa skoliosläkare, som man hittar i Saint Louis, operationer och att han härmar honom, inte bara med benflisorna utan även med annat som tex att hyan sätter skruvar på de flesta kotorna för det håller bättre i längden (precis som min teori^^) och man får även bättre o rakare resultat.
 
Jag trodde först att det var ryggradsutskotten man har på sidorna som man tar bort och maler ner till flisor men det är tydligen dem man har baktill somsticker ut som små knölar på ryggen. 
Man tar bort dessa inte bara för att använda benmassan utan även för att göra ryggraden rörsligare så man kan räta ut kröken bättre.
Sen särar de tydligen på revbenen på enasidan och klämmer ihop demlite på den andra sidan för att det ska bli simmertriskt eftersom oftast är dem meröppna på ena sidan och mer ihopklämda på den andranär man har skolios, något jag inte riktigt tänkt på innan uatn man tänkte väl att det berodde på själva vridningen av ryggraden.
En annan lite konstig sak han berättade var att en gång i tiden, förutom att man använde helt spikraka stavar så man fick helt spikrak rygg utan svank,var att när man inte kunde räta ut puckeln som många har på ena skuldran så sågade man av den biten av några revben som stack upp o skapade själva puckeln..sjukt va? 
 
Benflisorna sätter han baktill, mellan skruvar o stavar kan man väl säga,där utskotten satt innan men skruvar o stavar är INTE inkapslade som vissa tror däremotpratade han om några lock... som jag fattade var som små skydd man sätter på skruvarna för att de inte ska skava men detta är jag inte heeelt säker på att jag fattade rätt.
En annan sak var att jag frågade om jag har skruvar o stavar av titanium o om jag behöver ngt document när jag ska resa o ja det behöver jag. Har skruvar av titanium men stavarna är av ngn sorts krom så jag kommer pipa i såna metaldetectors :p
 
När vi skullegå sen så tackade jag så klart läkaren för sin tid o han sa attett sånt "good case" förtjänar all tid ivärlden ^^:P blev lite generad hihi
Vet inteom jag nämnt det men min läkare e jäkligt söt o inte alls så himla gammal, skulle gissa på 38eller strax över o sen e han jäkligt ödmjuk o det är lätt att prata med honom..synd att han e gift XDXD (skojjar)
 
Efter detta besöket har min kille iaf äntligen fattat att han e en superläkare, han kunde inte sluta säga att han e otroligt bra hela tiden hehe. Själv ville jag bara strypa honom o säga "told ya!!!" XP
 
I förrigår tog jag även nya bilder på hur mycket jag kan böja mig hit o dit somjag kommer lägga upp senare så STAY TUNED!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alex

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela