alex

Mättande soppa

Publicerad 2013-11-18 16:58:00 i Allmänt, mat,

 
Ja ni, det blev något nytt i mitt kök idag också:)
Körde på en egen variant av broccoli och potatissoppa.
 
 
ca 4 portioner
 
du behöver:
4 potatisar
½ lök
400gr broccoli
1msk olivolja
1nypa cayenne
1nypa curry
½tsk gurkmeja
1liiten bit chili alt. en skvätt chilipulver
8dl vatten
2msk buljong
salt
peppar
 
4ägg
1dl couscous
 
 
 
 
*skala skär potatis, lök och broccoli i grova bitar.
 
*Fräs lök tillsammans med kryddorna i olivoljan ca 1min.
 
*tillsätt potatis+ broccoli, rör om och fräs 1 minut till.
 
*tillsätt vatten och buljong, sättpå lock och koka i 15min (medtryckkokare 5min).
 
*under tiden koka äggen och laga till couscous.
 
*mixa soppan hastigt med stavmixer för att få den "chunky".
salta och peppra efter smak.
 
 
Dela upp couscousen på tallrikarna, häll sedan på soppan, skala äggen, dela på mitten och lägg i soppan:)
Häll en slinga olivolja över om du vill.
 
 
Cous cous och ägg är valfritt att ha i, själv tycker jag äggen passar riktigt bra i denna soppan, couscous hade jag i mest för att få fler kcal i maten, så försöker du gå ner i vikt tex kan du helt enkelt utesluta den.
 
Smaklig måltid!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jonas

Publicerad 2013-11-18 20:48:03

Det där kan jag få stor nytta utav. Jag försöker nämligen att gå ner i vikt ;) Så tack så mycket!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alex

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela